Lite om Ditten & Datten

Först vill jag bara säga - Tack Ulrica!!!, nu har jag ställt om Kameran till RAW & ska börja lite smått med den typen utav bilder....
Jag hade läst lite i foto tidningar om detta, RAW -  det man fotograferar, hela färgskalan mm hänger med i bilden. JPEG rensar tydligen bort en massa information som den tycker verkar "onödig"....Detta är verkligen enkelt förklarat...men köp gärna tidningen "Special magasinet - Photoshop guiden, Digital foto", kostar en slant typ 125 kr men det är det värt!!
  Det tråkiga med RAW bilder är att dom verkligen är Gigantiska i jämförelse me JPEG, man får ju inte lika många bilder på sitt 2 GB minnes kort....så nu får man aktivera raring 1 att inhandla ett gigantiskt minnes kort till min andra "raring Canon 400D".....

Idag så har jag aktiverat mina pojkar så gott det går...
Vi började på morgonkulan med att gå till min "OAS", ja det är så att alla mina blomster hörnor har ett namn. Oasen var den första blomhörnan jag gjorde, där har vi haft en trädgårds möbel som har många år på nacken!!
Pojkarna hjälpte till med att hamra sönder den i småbitar, detta arbete/syssla var passande för dom - speciellt för den lilla som gärna gick till ATTACK med hammaren i högsta hugg och gladeligen fick LOV att ha sönder en möbler!!


Egter lunch så plockade vi ihop "strand kassen" med diverse leksaker, badlakan, badkläder, "mamma-stolen" & drog iväg med ett snabbt stopp på Ica i Örsundsbro, vi kom fram till ett mycket trevligt badstället som heter ALSTA badet.
Det bästa med det är att det inte finns en massa Kiosker & sånt där kostsamt!!
Här har vi vatten med en flytbrygga, där det finns en "pojk gräns" - mycket muttrande om denna gräns men efter ett tag så köpte dom mitt snack om gränsen - Gu va härligt!! Tack Pojkar!!
Sedan till vänster om stranden så finns en underbar liten dunge med träd som har rasat ner & det är mycke klätter vänligt & spännande saker att utforska där..
Abbe hittade "grod bebisar", fram med en vatten leksaksbåt som man kunde ha vatten i...ner m grodor & småstenar där!!
Givetvis så ville barnen ha med dessa 5 grod bebisar hem!! Sagt & gjort dom fick komma med hem.
Dom rusade över till "fakta huset" dvs mommo som har en massa fakta böcker om djur & natur till barnens glädje!! Dom kom tillbaka & sa att dom bla äter daggmaskar & fiskmat....hm..det var ju lätt fixat..o:)
Personligen så tror jag att dessa små grodor kom till "helvetet", pojkarna skulle ha dom i handen & gulla lite med dom osv...men men det är ju inget utrotnings hotat djur precis så jag la ingen större kraft på att till rätta visa dom mer än att man ska vara "snäll" mot djur!!


Ebba hjärtat på bryggan...

Senare på eftermiddagen så kom Mommo förbi & frågade om vi skulle ta en promenad till vårat lokala sommar cafe vid kyrkan här i Härkeberga, sagt & gjort vi gick iväg!
Dom har en loppis bod & ofta så har dom små leksaks påsar med en massa smågubbar i olika utföranden vilket oftast tilltalar pojkarna. Dom är inte speciellt dyra, 10 kr påsen för ca 3 - 7 olika gubbar så dom fick en varsin gubb-påse utav mommo & blev lyckliga och lekte några timmar med dessa gubbar.
Ebba var uppe hos grannen Adelina som har ett gäng egna hästar & hjälpte till med lite "stall göra"...hoppas jag iallafall!!

Nu är det kväll här i huset & det ser ut att komma lite regn med tanke på hur himlen ser ut, skönt!! Äntligen så kan man med gott samvete krypa in i pysselrummet & fortsätta med mitt mini album om Ebbas ridläger vecka..eller rättare sagt Hopptävlingen!!

Må gott så länge

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0